Truyen3h.Co

Love Riddles

Bab 11

karyaseni2u

"Letak tangan dekat cawan ni. Macam yang saya buat."

Naural ikut. Kedua-dua telapak tangan dia letak pada tepi cawan. Panasnya. Syok. Dah kurang sikit rasa sejuk tadi. Hidung dia mesti dah mula memerah ni. Kan dia ni alergi sikit dengan cuaca sejuk.

"Nak datang sini lagi nanti?"

"Nak. Tapi kalau ada yang nak bawalah." Sekarang ni dua-dua tengah duduk di dalam restoran KFC. Nak tengok suasana luar. Cantik. Terus jatuh hati dengan tempat ni. Tapi alasan lebih tepat kenapa dia suka tempat ni tak dapat dikenal pasti. Sebab lelaki bertopi ni ke?

"Boleh aje. Anytime. Kalau nak keluar lagi, saya boleh bawa."

"Serius? Tapi kalau ada lain kali, biar saya pula yang belanja, okey?" Sebenarnya walaupun dia suka ada yang belanja, tapi jauh di sudut hati ni ada rasa bersalah jugalah. Tak nak biasakan diri dia dibelanja macam ni.

"Tak payahlah, tak macho kalau awak yang belanja. Saya kan lelaki, mana boleh." Dia tertawa. Seksinya suara!

"Macho, tak macho. Tu aje ke yang kau orang lelaki ni fikir? Saya pun tak faham. Rezeki tu. Orang nak belanja ada ke nak tolak pula?"

"Tak adalah, bukan nak tolak pun. Dapat keluar dengan awak ni pun dah kira rezeki kut. Beruntung saya, kan? Ada gadis comel cantik macam ni sudi keluar dengan saya."

"Banyaklah awak." Pipi Naural dah jadi merah. Apalah lelaki bertopi ni, ada ke patut puji dia? Seganlah.

"Apa nama awak, eh?" Okey... Lega. Akhirnya Naural tanya juga.

"Nama saya? Awak tak tahu ke?"

Naural garu kepala. Dia pernah bagi tahu ke sebelum ni? Rasanya macam tak pernah. Ke telinga dia ni yang ada masalah?

"Tak tahu. Awak pernah bagi tahu saya ke?" Blur.

"Belum lagi rasanya..."

"Hah! Betullah tu, patutlah saya tak ada apa-apa memori pasal nama awak ni pun. Bagilah tahu. Apa nama awak ni sebenarnya, lelaki bertopi?" Opsss... Terlepas cakaplah pula. Terlebih sudah. Tersengih. Rasa bersalah.

Lelaki tu tertawa. Lelaki bertopi?

"Ermmm. Best juga kan nama tu? Panggil saya lelaki bertopi ajelah. Saya pun tak kesah sangat."

"Hah? Awak tak ada nama ke? Bukannya sedap pun nama lelaki bertopi tu." Ayat cover malu sebenarnya. Macam mana boleh terlepas ni? Tak ada insurans betul mulut dia ni. Adoi.

"Tak apalah. Awak patut rasa bangga tahu tak? Sebab awak seorang aje yang panggil saya macam tu. Mana ada orang lain panggil saya lelaki bertopi. Khas daripada awak aje tu."

"Ermmm..." Jari diletak di tepi bibir. Nak berfikir kononnya.

"Kalau tu yang awak nak... Lelaki bertopi. Okeylah." Naural tergelak di akhir kata. Kelakar pula guna ganti nama tu.

"Sebelum kita balik hari ni, ada something saya nak minta. Boleh tak?"

"Apa-apa aje. Boleh." Naural senyum. Untuk lelaki bertopi ni boleh aje. Sebab apa, ya? Mungkin dia dah betul-betul terjatuh kali ni.

"Sudi awak jadi kekasih saya?"

Mulut Naural melopong. Apa? Aku dilamar jadi kekasih dia? Kekasih lelaki bertopi? Serius ni bukan mimpi? Lama juga dia berfikir. Hati dia memang dah tahu jawapan, tapi akal?

"Tapi semua ni macam awal lagi. Kita pun baru kenal, kan? Kenapa tiba-tiba?"

"Mungkin awak baru kenal saya, tapi saya dah lama kenal awak. Awak sudi tak?"

Naural teragak-agak. Memang dia suka lelaki bertopi, hati dia tak nafikan. Tapi kemunculan lelaki tu dalam hidupnya agak baru sangat. Boleh ke dia terima lelaki tu untuk masuk dalam kehidupan dia nanti?

Naural mengeluh. Kalau teragak tu, rasanya apa jawapan dia?

"Sorry, lelaki bertopi. Bagi saya masa. Semua ni terlalu cepat untuk saya. Saya tak boleh terima lagi. Bila saya dah buat keputusan nanti saya bagi tahu awak. Sorry. Kita ambil masa untuk kenal diri masing-masing dulu, okey?"

"Ermmm... Tak apalah. Dah habis minum? Jom kita gerak balik sekarang." Lemah aje dengar suara dia. Kecewa kut. Kecewa sebab terasa kena tolak. Dia nampak muka Naural teragak-agak tadi. Dia nampak jelas reaksi gadis tu tadi. Dah nampak jelas jawapan gadis tu dari raut wajahnya. Dia memang bukan untuk aku ke?

Naural hanya mengikut. Kalau tadi dia orang jalan seiringan, tapi sewaktu balik ni lelaki bertopi jalan di depan, Naural di belakang. Ada bermacam rasa dalam hati masing-masing sekarang ni. Sedih. Kecewa. Bercampur. Tak tahu nak buat apa. Keliru.

Naural merebahkan diri di atas katil. Penatnya badan. Semua ni sebab main ice skating semalam ke? Ice skating? Perkataan tu buat dia ingatkan seseorang. Dahlah semalam lepas Naural turun, kereta lelaki tu terus meluncur pergi. Tak sempat nak cakap terima kasih pun. Betul ke apa yang aku buat semalam? Tapi semalam dia teragak-agak nak terima, terkejut mungkin. Gembira pun ada. Tapi hati dia teragak.

Ketukan kedengaran. Mematikan kenangan semalam. Pintu dibuka. Muka Dila yang tersengih-sengih terus muncul di depan dia. Apa yang Dila ni nak? Sejak persahabatan Naural dengan Faiza dah putus di tengah jalan, terjalin pula persahabatan antara dia dan Dila and the gang. Semua yang berlaku tu ada hikmahnya. Tapi semuanya adalah rahsia Allah S.W.T. Kita tak mengetahuinya.

"Siapa lelaki semalam tu?" Sedap aje Dila ni baring di atas katil Naural.

"Lelaki mana?" Naural duduk di atas lantai.

"Yang hantar kau semalam tu. Siapa dia? Aku tak nampak sangatlah muka dia, cermin kereta dia gelap."

"Kalau gelap, macam mana kau tahu dia lelaki pula?" Ermmm... Siapa pula yang bawa mulut ni, kan? Ke Dila ni yang menghendap? Tapi... Pagi? Bangun awal pula Dila ni, kan.

"Pagi tu ada yang nampak kau dengan sorang lelaki ni. Dia cakap lelaki tu pakai topi. Terlindung muka dia. Betul ke?"

"Betullah tu. Kawan aku ajelah. Tak payah nak kecoh, okey?" Kawan? Betullah kawan. Dah kata pun nak kenal hati masing-masing dulu, kan? Jangan gelojoh.

"Kalau kawan tak ada apalah. Kau dah siap tutorial? Aku nak tengok kejap." Patutlah rajin Dila ni datang. Ada sebab rupa-rupanya.

"Ada atas meja tu. Pergilah cari sendiri. Aku malas nak bangunlah."

"Okey, dah jumpa. Bila kau buat ni?" Dia ambil tempat duduk di atas kerusi meja belajar pula. Jawapan tutorial Naural diambil.

"Semalam, tiba-tiba rajin semalam. Tu yang aku buat. Kau satu pun belum start ke?" Mata mengecil memandang. Syok betul jadi Dila ni, relaks aje selalu.

"Adalah dua tiga soalan. Yang lain tu aku tak faham, tu yang nak tengok macam mana kau buat ni." Baik punya alasan. Bukan nak meniru ke? Standard orang yang nak meniru cakap macam itulah, kan. Haha.

"Ermmm... Ambillah. Kalau rajin tolong hantarkan esok sekali."

Kenapa dengan Naural ni? Dengar lemah aje suara dia. Tadi pun masa berdiri nampak lesu sangat. Sakit? Ralit muka kawannya dipandang.

"Kau tak datang kelas ke esok?"

"Entahlah Dila, badan aku ni rasa panaslah. Macam nak demam aje ni. Kalau aku tak dapat datang kau tolong hantarkan esok, eh?"

"Kau nak pergi klinik tak? Aku boleh mintak tolong Mila hantarkan."

"Tak payahlah susahkan dia, lepas makan ubat ni aku okeylah. Tak ada apa pun. Ni sebab sejuk semalam tu."

"Sejuk semalam? Kau main hujan ke? Tapi semalam hujan ke? Aku pun tak perasan."

"Adalah, tapi renyai-renyai aje." Tangan Dila di dahinya ditolak. Perlahan. Rimas pula tangan Dila berlama di atas dahi dia ni.

"Ya ke? So, memang betullah ni kau main hujan? Apa tak puas ke main masa kecil dulu? Hesy, tak fahamlah aku dengan kau ni. Geramnya! Perangai serupa macam budak kecil."

"Aku okeylah, Dila. Kau ni apalah. Melampau betul bagi reaksi macam tu."

"Mana ada melampau, kau tu la. Orang nak elakkan sakit, kau pula pergi cari penyakit. Apalah tak kena dengan kawan aku seorang ni?" Kepalanya digeleng.

"Aku tak main hujanlah semalam. Kan aku keluar, mana ada can nak mandi hujan pun. Indoor."

"Habis kenapa? Bangunan tu bocor ke?" Perli habis. Tak puas hati sangat tu.

"Aku main ice skating semalam. Lama jugalah dekat gelanggang tu. Sampai terjatuh-jatuh. Tapi nasib baik ada yang pegang tangan aku ni..." Eh? Macam terlampau banyak pula aku bagi tahu ni.

"Lelaki yang bertopi tu, kan? Kau tipu akulah tadi tu. Sampai hati kau, Naural. Bagi tahu... Bagi tahu cepat. Aku nak tahu. Cepatlah." Teruja betul Si Dila ni. Suka sangatlah nak bergosip tu. Tak faham kenapa bila bab-bab macam ni perempuan semua teruja nak tahu. Gosip panas!

"Tak ada apalah Dila, kau balik biliklah. Aku nak tidur ni, pinggang aku ni rasa sakit lagi." Dia tutup satu badan dengan selimut. Harap-harap Dila ni fahamlah kenapa aku buat macam ni. Nak halau dialah... Hati Naural berbisik.

"Hah! Aku ada tawaran baik ni."

Diam...

"Nak tahu tak?"

Diam... Krik. Krik.

"Apa kata aku urut kau? Nak tak?"

"Nak!!! Mestilah nak. Gila tak nak?" Cepat aje Naural ni dah duduk tegak. Tersengih-sengih pandang Dila.

Dila senyum jahat.

"Tapi..."

Senyuman Naural mati. Adalah tu balasan dia, kan. Tak akanlah baik hati tiba-tiba tawar nak mengurut pinggang dia ni. Tapi... Syok tu kalau ada yang urut.

"Sebagai pertukarannya, aku nak tahu pasal lelaki tu. Lelaki yang pegang tangan kau tu, siapa dia? Boyfriend kau ke?"

"Kena ke? Tak payahlah Dila, urut ajelah. Banyak pahala dapat kalau tolong aku insan tak berdaya ni."

Dila mencebik. Banyaklah Naural ni. Punyalah nak berahsia. Apa ingat dia tak tahu ke Naural nak berdalih?

"La... Tak boleh tahu ke?" Dalam tak puas hati tu bergerak juga tangan Si Dila ni. Memang betul kawan yang sebenar hanya akan nampak masa kita susah aje. Nasib baik dia sempat kenal Dila ni masa semester akhir.

"Yalah. Yalah. Kau nak tahu apa?" Tak sampai hati Naural tengok muka monyok kawan dia ni. Bukan main panjang lagi muncung tu. Dah serupa gaya itik pulang petang. Haha.

"Kau suka dia?"

"Suka kut."

Dila sengih suka. Untunglah, dapat juga jumpa seseorang. Dia ni tak ada siapa pun yang nak. Tapi taklah sampai tahap cemburu. Dia gembira kalau Naural dah bertemu jodoh dia. Ada juga yang nak jaga kawan blur dia ni.

"Macam mana kau kenal dia?"

Naural tersenyum. Semua memori dia dengan lelaki bertopi tu terlayang dalam minda.

"Aku pun tak tahu sejak bila, tapi aku ingat dia sejak kejadian dia payungkan aku masa hujan. Dia aje yang tolong aku. Kau pun tahu aku ni susah nak ingat orang, kan? Tapi dia ni tak. Senang aje lekat. Tapi... Dia ada cakap yang dia dah lama kenal aku. Entahlah... Aku pun tak ingat."

"Wooohhh... Bestnya, Naural. Aku pun nak satu lelaki macam tu. Romantik. Siap payungkan lagi tu. Dia ada adik tak?" Berangan lebih. Di dalam kepala dah keluar segala cerita Korea yang ada babak bawah hujan ni.

Wah... Romantik. Cair.

Naural tertawa. "Yang tu aku tak tahu, aku bukan kenal dia sangat. Jarang kut jumpa dia."

"Jarang? Dia fakulti mana?"

"Entah..." Bahu dia terangkat sikit. Memang tak tahu pun.

"Dia senior ke?"

"Entah... Tu pun aku tak tahu."

"Then? Apa yang kau tahu? Jangan kata tak ada satu pun. Nama dia kau tahu tak?"

"Tak."

Dila terkejut. Matanya membulat.

"Serius, Naural. Beraninya kau keluar dengan lelaki yang kau tak kenal langsung. Tak takut ke?"

"Tak, aku rasa selamat. Hati aku kata dia baik, baik sangat. Aku rasa dia macam jaga aku sangat-sangat. Semua pasal dia tu kemudian baru tahu pun tak apa, kan?" Naural dah duduk. Sakit pula dada cakap masa baring macam ni.

"Selamat? Kau betul-betul percayakan dia? Tak takut dia ada niat jahat ke?"

"Niat jahat?" Naural tertawa. Apa Dila ni dah kena pengaruh drama Melayu ke?

"Yalah... Mana tahu dia tu perogol bersiri ke? Penculik bersiri-siri ke? Kita tak tahu, kan?"

"Hoiii... Mulut. Jangan cakap sembarangan, okey? Aku tahu dia baik." Yakin Naural cakap.

Dila hanya diam. Dia suka tengok Naural gembira tapi apa jaminan laki tu orang baik? Boleh percaya ke? Dahlah muncul tiba-tiba. Tak pelik ke?

"Shusssh... Ada tuan puteri nak masuklah. Diam-diam."

Yang lain dengar dah gelak-gelak. Ada jugalah beberapa budak lelaki pun tergelak sama.

Naural buat bodoh. Dila dekat sebelah dia dah panas. Apa masalah Faiza ni? Nak cari gaduh apa?

"Kau tahu, ada budak tu semalam pergi datinglah. Siap bukakan pintu lagi. Gedik aje aku tengok."

Dila nak bangun bersuara. Tapi Naural cepat-cepat halang. Lantaklah dia orang nak cakap apa. Sebab dia aje yang tahu apa sebenarnya dah berlaku.

"Lepas tu apa jadi?"

"Yang tu aku tak tahulah. Tapi kau tahu ajelah kan, budak tak pakai tudung ni manalah baik sangat. Mana tahu dia pergi hotel dengan lelaki tu ke, buat benda tak senonoh ke. Tak ada mak bapak pantau macam inilah jadinya."

"Astaghfirullahaladzim." Perlahan Naural mengucapkan kalimah tu. Apa yang Faiza nak buat ni? Dia tak tahu ke memfitnah tu lagi teruk daripada membunuh? Dia tak sedar ke dia dah letak satu beban dekat bahu kiri dia? Tak tahu hukuman dekat akhirat nanti ke?

Sedih. Kawan yang baik dengan dia, pernah baik dengan dia dulu dah berubah sampai macam ni sekali hanya disebabkan seorang lelaki. Seorang lelaki aje punca persahabatan dia putus. Dia hilang Faiza yang dulu. Kawan baik dia.

"Naural? Kau boleh sabar ke? Aku yang dengar ni dah geram. Kau tenang aje, kan?" bisik Dila. Tangan dah dikepal.

"Sebab aku tahu aku tak buat semua itulah aku tak marah. Kenapa aku nak marah pula? Mulut orang, kan Dila. Mana kita boleh kawal. Dia boleh cakap apa aje yang dia nak, yang penting kita jangan cepat melatah. Melatah tu sama macam kita mengaku benda yang kita tak buat tu. Diam lagi baik." Mulut Dila melopong. Sejak bila Naural ni jadi pandai cakap? Serius dia yang dengar pun jadi kagum. Betullah, pengalaman mendewasakan seseorang.

Bạn đang đọc truyện trên: Truyen3h.Co