Bab 6
"Naural!"
Naural yang dari tadi asyik termenung, memandang ke arah suara tu. Kacaulah! Baru dia nak termenung pasal lelaki bertopi tu. Faiza ni mengacau pula. Dah lepas 40 minit ke?
"Sorry aku lambat." Tercungap-cungap dia. Tadi dia berjalan kaki ke sini. Malas nak menunggu bas sebab macam lambat aje. Tu yang dia rela jalan kaki.
"Tak apalah, tapi yang kau menjerit tu kenapa? Sakit telinga aku dengar."
Faiza tersengih. Dia duduk di sebelah Naural, di atas rumput. Tak sangka pula Naural suka lepak sini. Macam syok aje tempat ni, boleh selalu datang lepas ni.
"Saja. Nak bagi kau sedar kehadiran aku." Gitar di tangan Naural dipandang. Naural baru lepas menyanyi ke?
"Kau menyanyi ke tadi?"
Pipi Naural memerah.
"Mana ada, aku main gitar aje. Kau nak apa datang sini? Tadi cakap ada hal penting. Cakaplah." Sengaja Naural gesa kawan dia ni. Kalau tak, nanti mesti nak cakap pasal Naural dan kemungkinan Naural menyanyi.
"Haahlah, nasib baik kau ingatkan. Aku hampir nak lupa tadi." Dia tersengih-sengih. Rasa macam hari ni hari bertuah dia.
"Yang kau tersengih ni kenapa? Aku bukan faham pun. Baik kau cakap." Geram pula tengok. Kalau nak tersengih aje baik duduk di dalam bilik.
"Thanks."
"Hah? Thanks?"
"Yalah, thanks sebab paksa aku juga berdepan dengan Luth tadi. Sebab kau, aku rasa bahagia sangat sekarang. Sebab? Aku duduk satu meja dengan dia masa dekat library tadi. Rasa macam tak percaya, kan? Tapi memang betul pun." Rasa macam nak menjerit aje Si Faiza ni. Seronok sangat, hampir nak tercapai dah impian dia selama ni.
"Akhirnya berjaya juga kau beranikan diri, kan? Tengok, kan dah berbuah hasil. Dia dah kenal kau sekarang." Dia pun turut seronok jugalah, sebab semua ni pun ada sikit pertolongan dia, kan?
"Haah. Apa yang aku nak selama ni dah tercapai. Dia dah kenal aku, aku dah jadi kawan dia."
"Cukup ke jadi kawan aje?" Naural tersengih nakal. Dia tahu apa yang Faiza ni impikan. Tak akanlah jadi kawan aje, kan?
"Jadi kawan dia pun dah cukup Naural, aku bukan layak pun untuk dia tu." Merendah diri pula Faiza. Sedangkan dalam hati cakap... nak... nak.
"Betul ni? Baru aku ingat nak tolong lagi. Kalau macam tu dah tak payahlah, kan?" Naural mencapai gitar, dah nak baliklah kut.
"Hah? Naural janganlah. Tolonglah aku. Pleaseee."
Naural pandang raut Faiza. Lama. Pening pula rasa. Tadi tak nak, ni nak pula. Dengan buat muka yang tak comel langsung tu memang tak boleh buat dia cairlah. Tapi macam syok aje jadi orang tengah ni.
Naural kenyit mata.
"Okey! Set!"
"Yeah! Kau memang kawan paling best, paling sporting, paling comel, paling baik, paling segala-galanyalah untuk aku." Teruja sangat sampai tak boleh bernafas Naural Si Faiza buat. Kuat sangat dia peluk Naural.
"Memanglah aku semua yang paling tu, yang paling ni... Baru tahu ke? Tapi tak tahulah kenapa aku dapat kawan yang paling slow macam kau ni. Benda kecil macam ni pun tak boleh buat." Dia tertawa. Suka tengok Faiza yang dah bulat mata pandang dia.
"Naural! Kejamlah kau!"
Dua-dua kawan ni dah berkejaran di atas padang tu. Faiza mengejar, Si Naural pula melarikan diri. Walaupun cuaca tengah panas terik pun tak dikira. Yalah, masing-masing dalam hati ada taman sekarang ni, kan? Faiza dengan Luth dia. Si Naural pula cubalah teka siapa?
Tapi sebenarnya, seperti biasa ada yang mendengar perbualan mereka tadi. Lelaki yang sama yang selalu ada apabila Naural ada. Dia tergamam!
"Hai Luth, nak duduk sini boleh?"
Luth mengeluh, tapi masih juga mengangguk. Kawan dia yang lain buat tak kesah. Dia orang dah tahu sangat apa motif perempuan ni sebenarnya. Nak kawan konon.
"Awak nak gula-gula tak? Saya ada bawa ni."
"No, thanks. Saya tak suka."
Muka Faiza jadi merah. Segannya kena tolak depan kawan-kawan dia ni.
"Kita orang tak nak offer ke? Kenapa offer Luth aje?" Amir mencelah.
"Ermmm... Ambillah... Kalau tak malu." Dia tersengih sinis. Bukan tujuan dia duduk sini nak beramah dengan kawan Luth ni. Dia nak kawan dengan Luth aje. Gula-gula tadi diletakkan di atas meja. Di depan Luth. Amir dengan yang lain dah mencebik. Sombong! Kedekut!
Luth pandang raut Faiza ni tanpa dia sedar. Apa dia ni nak sebenarnya? Kenapa dia layan kawan-kawan aku macam tu pula? Kalau dia ikhlas mesti dia takkan buat macam tadi, kan? Betul-betul mencurigakanlah dia ni, bisik hati Luth.
Faiza mendongak, lebar senyuman dia tengok Luth yang pandang dia tanpa kelip. Dahlah lama. Mesti dalam hati Faiza ni dah ada bermacam-macam andaian, kan?
"Luth? Kenapa? Muka saya comot ke?"
"Hah?"
"Muka saya comot ke? Kenapa awak tenung saya lama macam tu?" Tersipu-sipu dia di depan Luth.
Kawan Luth yang lain dah pandang Luth dengan Faiza. Apa Luth dah suka perempuan ni ke?
"Tak adalah. Bukan pandang awak pun. Saya termenung fikir soalan tutorial ni aje." Terus Luth bangun, nak pergi ke tandas. Malu kantoi tadi. Berlalu aje Luth...
"Apa kau nak sebenarnya, huh?"
"Apa kau cakap ni?" Suara Faiza berubah. Tadi bukan main lembut masa cakap dengan Luth. Bahasa pun saya dan awak aje. Kenapa dah berubah pula ni? Ada agendalah tu.
"Aku tahu sebab kau nak rapat dengan Luth. Lupakan ajelah. Kau tak layak pun untuk dia." Bukan main semangat Danny ni cakap.
Faiza tersenyum. Sinis sangat. Kenapalah kawan-kawan Luth ni langsung tak sama macam Luth?
"Habis, kau rasa siapa yang layak untuk Luth? Apa kurangnya aku?"
"So, memang kau rapat dengan dia sebab kau suka dialah? Kau nak dia jadi boyfriend kau? Kau rasa dia suka kau ke?"
Amir, Zarul, Azim dan Ejad dah pandang dia orang ni silih ganti. Janganlah dia orang ni tinggikan suara. Kalau tak mesti kena halau keluar ni. Si Danny ni pun satu, kenapalah dekat library juga dia pilih nak cari gaduh?
"Tu semua urusan aku. Kau orang tak payah nak masuk campur." Faiza bangun, rasa panas pula duduk satu meja dengan dia orang ni. Ada ke patut cakap macam tu? Apa aku teruk sangat ke sampai dilabel tak layak untuk Luth?
"Apa-apa yang berkaitan dengan Luth tu urusan aku. Aku tak nak kawan aku jatuh dalam perangkap kau. Dahlah perempuan, jangan dekati kawan aku tu lagi. Kalau aku nampak kau dekat dengan Luth lagi, kau siap!"
Faiza yang dengar dah ketap bibir. Kenapa dia tak diterima? Salah ke cara dia dekati Luth? Mungkin nak pikat Luth, kena pikat kawan dia dulu?
"Whatever la..." Buku diangkat sebelum dia pun angkat kaki keluar. Masa nak masuk pintu lif, dia terserempak dengan Luth.
"Luth, nah untuk awak. Ambillah, saya kena pergi dulu. Ada hal. Jumpa lagi nanti." Sempat pula dia sediakan hadiah lagi, kan? Sebenarnya Luth ni tarik nafas lega apabila nampak Faiza nak beredar tadi. Tapi yang tak sukanya, hadiah-hadiah ni untuk apa? Tak payah bagi boleh tak? Adoi! Menyusahkan.
"Masalahlah dia tu, Luth." Luth pandang Danny. Kenapa muka keruh semacam ni? Dia pandang Amir pula, tapi kawan dia tu hanya geleng kepala. Mesti ada apa-apa dah jadi ni. Sebab tu Faiza pun pergi laju aje tadi.
"Apa dah jadi tadi? Ada yang gaduh ke?"
"Tak ada apalah, Luth. Aku tak suka Faiza tu aje. Apa masalah dia tiba-tiba nak berkenalan dengan kau? Dah dua tahun lebih dia dekat sini kan, kenapa baru hari ni dia nak kenal pula? Aku tak suka dia."
Luth tergelak. Sebab tu ke?
"Muka kau sekeruh ni sebab dia aje ke? Dahlah weh, tak payah nak peningkan kepala. Dia kawan aje kut, tak payahlah peningkan kepala pasal dia. Dah, jom aku belanja kau makan."
"Wahhh... Untungnya ada kawan anak orang kaya ni, kan?" Amir sengaja mencelah. Nak ceriakan balik suasana.
"Banyaklah kau orang. Siapa nak jom, kalau lambat memang aku cancel balik tawaran tadi."
"Hoi! Mana boleh cancel. Tu buruk siku, okey?!" Amir menjerit. Mereka segera berkemas lalu menuju ke kedai makan untuk menjamu selera. Seperti dijanjikan, Luth yang belanja mereka semua.
"Luth?" panggil Danny sebaik saja dia, Luth dan kawan-kawan yang lain selesai menjamah makanan.
"Apa?"
"Si Faiza tu macam mana?"
"La... Tak habis lagi pasal dia ke? Aku ingatkan tadi topik dia dah habis."
"Belumlah."
"Okey. Apa yang kau nak tahu ni? Apa yang kau tak puas hati?" Pinggan diketepikan.
"Aku tak faham kenapa dia tiba-tiba nak rapat dengan kau."
"Maybe sebab dia nak tambah kawan. Aku pun bukannya tahu, tapi selagi dia tak melampaui batas sebagai kawan aku, tu tak ada masalah. Aku boleh terima."
"Betul ke kawan aje? Bukan ada niat lain? Kenapa aku rasa macam dia ada agenda sendiri ni? Kau ni pun ada ke senang aje terima dia macam tu?" Nampak betul-betul tak puas hati ni. Luth pun pelik kenapa Danny ni marah sangat. Apa dah jadi? Dia orang ni musuh ke dulu?
"La. Tak akan jadi kawan pun kena pakai form segala, lepas dah pass baru boleh jadi kawan aku. Kau ingat aku ni PM ke sampai semua yang nak kawan dengan aku kena tapis dulu? Teruk sangatlah kalau macam tu."
Luth tertawa.
"Tapi aku tak..."
"Diam. Diam kejap."
"Hah?" Danny pelik. Kenapa tiba-tiba Luth suruh dia diam ni? Arah pandangan mata Luth dipandang.
Naural! Patutlah tersengih-sengih aje ni.
"Jaket? Jaket siapa yang dia pakai tu?"
Luth pun pandang ke arah jaket tu. Dahinya berkerut.
"Tu macam jaket lelakilah, Luth. Dia dah ada boyfriend ke? Tak akanlah, tak pernah nampak pun sebelum ni."
"Entah. Aku pun tak tahu..." Lemah aje dengar suara laki tu.
"Naural! Kau kena tolong aku lagi."
"Apa lagi ni?"
Kacaulah Faiza ni. Mana boleh kacau masa dia tengok movie. Tu memang dia pantang. Dia tak suka ada yang kacau dia layan tengok movie. Dahlah tengah babak air mata ni. Tadi baru aje air mata dia nak mengalir, dah terbantut sebab dengar jeritan Si Faiza.
"Pasal member Luth." Dia duduk di sebelah Naural.
Naural mengeluh. "Kenapa dengan kawan dia? Kau nak kenal Luth, kan? Jangan cakap kawan dia tak kasi."
Mulut Naural melopong tengok anggukan Faiza tu. Apa Luth tu anak menteri ke? Sampai semua yang nak kawan dengan dia kena tapis? Tak patut betul!
"Serius? Kau tak main-main, kan?" Kenapa dia rasa macam susah nak percaya?
"Seriuslah. Memang kawan dia tak suka aku kawan dengan Luth. Dia orang siap suruh aku jauhi Luth lagi. Bagi peringatan."
Mulut Naural makin besar melopong. Tak sopan betul anak dara ni.
"Dia orang cakap macam tu?"
Faiza mengangguk. Dia tipu sebenarnya, bukanlah 'dia orang' tapi hanya 'dia' aje, kan? Seorang aje yang tak puas hati. Tapi disebabkan dia nak nampak macam tragik sangat tu yang dia guna 'dia orang'.
"La. Apa nak buat ni? Kalau kawan dia tak suka, tak boleh nak buat apalah, Iza."
"Kenapa pula?"
"Kau tahulah kan persahabatan lelaki macam mana? Kalau dah rapat, dia orang memang rapat sangat. Kau nak buat apa-apa pun takkan jalan."
"Tak akanlah."
Naural pandang Faiza. Macam kesianlah pula. Ermmm...
"Satu aje kau boleh buat."
"Apa?"
"Rapatkan diri dengan kawan-kawan dia." Naural tersengih. Memang dah tak ada jalan lain.
"Hah? Takkanlahhh..." Muka disembamkan pada bantal. Nak cara lain please...
Bạn đang đọc truyện trên: Truyen3h.Co