Truyen3h.Co

Love Riddles

Bab 9

karyaseni2u

Naural tersenyum sendiri. Dia dah jatuh cinta ke? Kenapa dari tadi degupan jantung dia ni dah lain? Tak berdegup pada perkadaran normal? Semalam pun dia terasa berat hati nak balik. Yalah, dia kena balik dengan Dila and the gang, kan.

Okey, lupa nak bagi tahu yang grup yang dia sertai tu menang. Gembira dia apabila terpandangkan senyuman lelaki bertopi tu walaupun sipi-sipi aje. Macho juga. Rasanya kalau nampak sepenuhnya memang pengsan dia dekat situ juga.

Dadanya dipegang. Sekarang ni dia tengah berbaring sambil dengar lagu. Jantung, apa dah jadi ni? Kenapa dah mula mainkan irama lain? Cik hati dia sangat aktif sekarang.

Teringatkan kenangan semalam. Tak sangka kemahiran dia main boling tak karat-karat lagi. Tak adalah malu sangat nak tunjuk bakat depan lelaki bertopi semalam.

Sedang dia tersenyum-senyum sendiri di atas katil, bunyi ketukan yang kuat mematikan semua perasaan sweet dan cute yang dirasainya itu. Adoi! Siapalah pula yang mengacau aku ni? Malas dan lemah aje langkah yang diatur mendekati pintu.

"Apa dah jadi ni? Siapa yang ketuk tadi?" Naural keluar dari bilik namun dia mendapati tiada sesiapa di situ. Tapi tak sempat keluar lagi, dia dah tersepak sesuatu. Barang yang tersepak tadi dipandang. Kotak? Cantik berbalut pula tu. Siap bereben lagi. Polka dot. Wah... Nice taste. Haha. Siapa yang bagi ni?

Naural merendahkan badan. Kotak-kotak diambil. Kotak-kotak? Okey, ada dua, ya. Dua-dua berbalut cantik. Naural bawa masuk ke dalam, diletakkan di atas meja belajar dia. Lepas tu dia duduk menghadap kedua-dua bungkusan tu.

Nak buka ke tak? Buka tak? Okey, cari kertas kejap. Dua keping kecil dibuat daripada kertas besar tadi. Satu tulis YA, satu lagi tulis TAK. Okey, sekarang kita tengok siapa yang kena. Dua kertas kecil yang dah dilipat lagi kecil tu digoncang sebelum dibaling ke atas meja. Naural baca doa dulu sebelum ambil satu, kertas yang paling jauh dari dia.

Mata ditutup. Tolonglah... Tolonglah dapat...

YA!

Yeah! Boleh buka! Happy sangat kut Naural ni. Tapi kan, kalau dah dari awal dia memang nak buka, apa motif buat semua benda tadi?

Perlahan-lahan bungkusan yang pertama itu dibuka.

Mata Naural membulat. Topi? Cantiknya topi ni. Ada warna pink lagi. Haha. Favourite tu. Untuk dia ke? Untuk apa?

Bungkusan nombor dua dicapai. Kali ni memang dah yakin untuk dibuka.

Kali ni reaksi Naural memang over. Dia terkejut! Barang di dalam bungkusan tu tak dapat dikenal pasti lagi. Sebab tak nampak, masih dalam kertas tu. Apa dia ya rasanya?

Coklat?

Aku bukan alergi coklat ke? Siapa pula insan yang berhati mulia ni. Ada ke patut bagi aku coklat. Memang sah-sahlah ni semua bukan untuk aku. Tapi kalau bukan untuk aku, kenapa dia pergi letak depan bilik aku ni? omel hati Naural.

Dia menapak keluar, pintu tak dikunci pun. Sebab nak pergi mengunjungi jiran dia ni aje. Pintu diketuk, dalam kiraan lima dah terbuka. Bagus! Tangkas!

"Dila, nak coklat tak?"

"Coklat apa?"

"Aku pun tak tahu siapa pula yang baik hati bagi ni. Aku bukannya boleh makan coklat ni. Kau ambillah. Aku nak buat baik ni, nak sedekah dekat kau."

"Okey, thanks. Kalau ada lagi nanti bagilah. Jimat dah duit makan aku hari ni."

"Hah? Boleh kenyang ke?"

"Bolehlah. Kau apa tahu? Itulah, rugi betul tak makan coklat ni. Kenapa kau alergi, eh?"

"Entahlah, sebab nanti suami aku gila coklat kut, aku mestilah opposite, kan? Senang!" Dia tersengih sebelum melangkah masuk meninggalkan Dila yang melopong. Apa jawapan Si Naural ni? Selamba aje dia jawab.

"Weh, Naural. Kejap-kejap."

"Apa? Soalan apa lagi kau nak tanya aku ni?" Dia berpatah. Tak senonohlah minah ni, apa kes terus makan coklat tu? Dah gosok gigi ke belum ni?

"Tak payah nak pandang aku macam tu, aku dah gosok gigi masa bangun subuh tadi. Teruklah kau ni, Naural. Sengajalah tu nak fikir negatif pasal aku."

Naural tertawa. Tahu pula Dila ni apa yang aku fikirkan, bisik hati Naural.

"Kau nak apa panggil aku ni? Dari tadi terjerit-jerit." Hampir terlupa pula tujuan dia berpatah balik ni.

"Ohhh... Ni ada kad. Kau nak ambil ke nak buang aje? Ke kau nak bagi aku baca sekali?" Dia tersengih-sengih. Nampak jahat.

"Kad? Aku tak nampak pun tadi."

"Dia bukan letak dekat luar, dalam bekas ni. Aku pun ingat ni kertas lapik aje tapi kad rupa-rupanya. Tapi jangan risaulah. Aku tak buka tengoklah. Aku ni kan amanah."

Naural mencebik. Poyo aje Dila ni.

"Okey Dila, thanks. Makanlah coklat tu banyak-banyak. Tapi... Bukan semalam ada orang tu cakap nak diet ke? Kalau makin naik berat badan nanti padan muka." Lidah dijelir. Berdekah-dekah dia ketawa melihat muka terperanjat Dila.

La Naural... Kau pun satu, kan. Kenapalah cakap macam tu? Kenapalah ingatkan aku? Kenapalah? Tapi lantaklah... Jom makan dulu! Sedap!

Naural menutup pintu rapat. Dia baring di atas katil. Kertas tadi masih ada di tangan. Dibukanya...

For my love - Naural

Harap awak suka... :)

Siapa pula ni? Ada orang lain pula ke yang nak muncul dalam hidup dia ni lagi? Adoi. Siapa lagi ni? Tension!

"Naural." Langkah Naural yang dah menapak ke meja dekat kafe ditahan.

"Ermmm... Nak apa?"

"Aku nak minta maaf. Tak patut aku ignored kau beberapa hari ni kan, dengan buat perangai lagi. Sorry, Naural."

Naural mendengus.

"Apa masalah kau sebenarnya ni? Tiba-tiba jauhkan diri, sekarang nak minta maaf pula. Aku boleh aje anggap benda ni macam tak ada apa-apa. Tapi aku nak tahu semua, semua sebab kenapa kau jauhkan diri dari aku." Agak tinggi nada Naural.

Muka Faiza dah memerah. Segan kena marah, dahlah dekat kafe terapung sekarang ni. Malunya ada orang dengar.

"Apa dia? Cakaplah." Kening diangkat. Masa orang bagi peluang ni bukan nak cakap. Ada ke patut diam aje? Ingat dengan diam boleh selesai masalah ke? Tiba-tiba aje buat perangai macam tu. Ingat dia tak ada masalah lain nak kena hadap ke? Geram... Tanpa sebab nak menjauh. Ingat dia tak sedih? Tak terasa?

"Luth dah ada minat satu girl ni. Aku memang tak boleh dapat dia. Sebab tu aku salahkan kau, kalau bukan kau yang paksa aku dekati dia mesti aku tak payah tahu semua ni. Mesti aku dapat teruskan hidup macam biasa. Macam sebelum ni."

"Kau salahkan aku? Semua?"

"Kau jadi punca kenapa aku dekati dia, kan? Kau yang suruh aku rapatkan diri jadi kawan dia. Bila aku dah puas dengan jadi kawan dia aje, kau pula suruh aku pikat dia. Semua sebab kau!" Suara dia pula meninggi. Bukan tadi nak minta maaf ke? Tapi kenapa lagi nampak gaya macam nak cari gaduh ni?

Naural panas.

"Sebab lelaki? Sebab kau kena tolak, kita gaduh macam ni? Tak ada gunanyalah, Iza."

"Mungkin bagi kau tak, tapi bagi aku ya. Dah lama aku suka dia Naural, sebelum aku kenal kau lagi. Untuk pengetahuan kau, sepatutnya dulu aku dapat tawaran pergi overseas. Tapi aku tolak semuanya sebab dia. Untuk tarik perhatian dia."

Bodohnya! Hati kecil Naural berkata. Ada ke patut tolak tawaran tu hanya sebab seorang lelaki?

"Aku ingatkan kau nak minta maaf. Kalau nak cari gaduh tak payahlah datang jumpa aku, Iza. Aku penat, tak suka gaduh-gaduh macam ni."

"Kau ingat aku suka ke? Aku pun tak suka, aku tak boleh terima bila kau sendiri yang jadi punca aku jadi macam sekarang. Aku tidur tak lena, tertekan bila fikir semua ni. Semua sebab kau! Kau!"

Naural terkedu! Semua sebab aku?

"Astaghfirullahaladzim Iza, mengucap okey? Jangan nak tuduh sembarangan macam ni. Aku ni kawan kau. Kenapa sebabkan seorang lelaki, kita gaduh? Semua ni tak patut. Jangan macam ni Iza, kalau dia dah ada girlfriend, lupakan dia. Cari lelaki lain. Buat apa kau nak buang masa untuk lelaki tu lagi? Jangan rosakkan hubungan orang lain."

"Rosakkan hubungan orang lain? Yang tu yang lagi penting bagi kau. Kau tak fikir pun perasaan aku, kan? Ada kau fikir apa yang aku rasa bila dengan Luth dah ada girlfriend? Aku rasa macam orang bodoh."

Naural cuba pegang tangan Faiza. Dia tahu kawan dia tu sedih, tapi salah tindakan Faiza dengan letak semua kesalahan tu dekat Naural.

"Dah cukup, Naural. Cukup sampai sini persahabatan kita. Thanks sebab tolong aku selama ni. Cukuplah sebab kau aku terluka teruk macam ni." Dia melangkah pergi, meninggalkan Naural yang terkaku mendengar keputusan Faiza. Putus persahabatan?

"Sebab seorang lelaki, seorang lelaki kau putuskan persahabatan kita. Kenapa, Iza? Kenapa kau buat aku macam ni?" Dia terduduk. Menangis. Teresak-esak.

Lama dia menangis sendirian di situ sehinggalah ada satu suara menegur dirinya.

"Awak?"

Naural mendongak. Lelaki bertopi? Esakan dia makin kuat. Itulah, kenapa lelaki tu tegur, kan dah jadi hujan lebat ni? Kalau Bangi banjir nanti salahkan dia.

"Tak comel menangis macam ni." Air mata Naural dikesat menggunakan sapu tangan miliknya. Lembut aje dia lap, nak keringkan pipi Naural. Tapi tiap kali dia lap, tiap kali tu juga air mata Naural tumpah.

"Semua tu salah saya ke, awak? Salah saya ke?" Air mata makin deras mengalir. Sedihnya.

"Bukan salah awak. Bukan salah awak semua ni." Semangat cuba diberi, mungkin dia tak tahu sebabnya tapi dia tak suka melihat air mata itu.

"Kalau bukan salah saya, kenapa dia sampai nak putuskan persahabatan kita orang? Saya sayangkan dia sangat, kenapa dia sanggup tinggalkan saya? Hanya disebabkan seorang lelaki?"

"Bukan salah awak Naural, dia yang tergesa-gesa. Tak patut apa yang dia buat tadi. Letakkan semua kesalahan tu atas bahu awak seorang. Sedangkan memang salah dia pun. Awak yang suruh dia dekati lelaki tu?"

Mata Naural dipandang. Dah merah dah mata Naural ni.

Naural mengangguk.

"So, memanglah semua tu rancangan awak. Tapi macam mana nak laksanakan tu semua daripada dia, kan?"

Naural angguk lagi. Memang selama ni dia yang galakkan Faiza dekati laki idaman dia tu. Tapi semua idea datang daripada Faiza sendiri.

"Maknanya memang bukan salah awak. Cara dia dekati lelaki tu aje yang salah. Patutnya dari awak dia tanya status lelaki tu. Kalau minat cakap minat, tak payah nak cakap nak jadi kawan segala."

Naural pandang lelaki bertopi tu.

"Nak rapat dengan seorang lelaki tak boleh mula dengan kawan ke?" Air mata dia dah kering. Tu pun sebab dari tadi tangan lelaki ni tak henti lap air mata dia. Terharu pula dapat layanan macam ni. Selalu kalau menangis mesti kena lap sendiri.

"Kalau sayalah, better berterus terang. Saya tak suka dia cakap nak jadi kawan mula-mula tapi sebenarnya niat dalam hati lain. Nanti banyak pihak yang terluka dengan tindakan dia tu."

"Terluka? Macam apa contohnya?" Naural... Naural... Apa ingat ni kelas Matematik ke sampai nak bercontoh segala?

"Contoh macam kes kawan awaklah, bila dah tahu laki tu suka girl lain, dia yang terluka. Then awak pula. Lepas tu saya pun terluka juga."

"Awak? Awak pun terluka juga? Awak ada kaitan ke?"

Naural tertawa. Mesti salah satu cara nak buat aku gelak ni. Tapi memang menjadilah.

"Saya tak suka tengok air mata awak ni. Air mata awak berharga bagi saya. Setitik air mata awak mengalir umpama hati saya ni dihiris sekali dengan pisau. So, tolong simpan air mata awak. Jangan bazirkan lagi untuk orang macam tadi. Orang yang memang tak faham betapa mahal awak ni pada pandangan saya."

Air mata Naural mengalir balik. Itulah, kenapa bagi ayat manis lagi? Kan dah tak boleh tutup paip air mata ni?

"Adoi!!!"

"Hah? Awak kenapa ni? Jangan takutkan saya." Terkejut dia tengok tiba-tiba lelaki tu tekan dada dia. Siap menjerit lagi.

"Sakitlah awak, rasa kena hiris berkali-kali. Kan dah cakap tadi, air mata awak tu buat saya terluka.

"Sorry..." Dia menunduk. Terasa bersalah pula. Tapi bibir terukir senyuman kecil. Tanpa sedar.

Lelaki bertopi tergelak. Comel.

"Nak hilangkan kesedihan awak tak?"

"Hilangkan kesedihan?"

"Yup! Nak tak?"

"Boleh ke?

"Tak cuba, tak tahu kan..." Kening diangkat.

"Rugi kalau tak ikut saya..."

"Nak!"

Bạn đang đọc truyện trên: Truyen3h.Co