Bab 5
"MACAM mana? CRK kata apa? Logik tak lukisan kau tu?"
Ridzwan masuk ke dalam bilik Adib sebaik saja mendapat tahu Adib sudah pulang daripada berjumpa dengan Rose Khadeeja. Tak sabar Ridzwan nak tahu apa maklum balas Rose. Pelik juga sebab telefon ni tak berdering. Kalau Adib pergi jumpa Rose, confirm telefonnya menyala, kenalah dia dengan Tan Sri Megat Yusuf tu. Kali ini tiada! Ridzwan pelik, kenapa tak ada kompelin?
"Okey. Proceed."
Bak kata Ridzwan, lukis saja benda tak logik. Nak pening kepala buat apa sebab yang pening nanti jurukur bahan dan jurubina. Jurulukis... tak ada hal. Lukis saja pakai imaginasi. Adib pun lukislah macam dalam cerita The Lord of the Rings. Itu rumah dalam tanah. Adib upgrade jadi atas pokok. Berkat solat tahajud dan sekaligus solat hajat yang dibuat secara berjemaah dengan ayah dan ibunya, bertubi-tubi idea datang. Alhamdulillah... Syukur! Senyum Adib dalam hati. Kalau ikutkan hati Adib, dia nak design siap ada lif dalam batang pokok buatan tu. Tapi, banyak ke duit CRK tu?
"Tu saja?"
"Tu sajalah."
"Tak ada merempan, meroyan?"
"Tak ada. Cuma jatuh saja..."
"Jatuh? Jatuh cinta dengan kau... Eh, design kau tu?"
"Jatuh cinta dengan design aku satu hal... Tapi, jatuh kat site pun, ya. Kaki dia terseliuh, aku bawalah dia pergi ke hospital. Siapa suruh pakai stiletto pergi tengok tapak pokok tumbang tu? Ambillah ubat! Admitted!"
"Hahhh?"
Adib mengangguk-angguk. Itulah, degil. Aku suruh jangan cakap dan berjalan. Akar-akar kat situ timbul-timbul. Yalah, nama pun jalan nak buat jungle tracking, kan? Mestilah lalu semak-samun. Aku cakap banyak kali... Kan dah accident, macam iklan don't drink and drive tu. Adib mencebik bibir. Apabila Rose cuba bangun, tak boleh. Degil nak berjalan juga tu... Tapi menjerit sakit. Kaki dah terseliuh.
Nak tak nak...
"Mengah aku angkat dia berkati-kati! Fattah pula tak ada. Masa tu aku dengan dia saja. Takkan aku nak tinggalkan dia dekat situ? Tempat tu memanglah tak ada harimau ke, beruang ke...Tapi, ular confirm ada. Kalau kena apa-apa, aku yang masak nak menjawab dengan kau, dengan Tan Sri!"
Ridzwan ketawa.
"Ketawa pula... Aku penat ni."
Adib mencampakkan tali lehernya ke atas meja. Letih... Letih sungguh. Jauh kut dari tempat tu ke jalan keluar.
"Biarlah saya angkat awak..."
"Tak naklah. Saya tunggu sini, biar ambulans masuk dalam."
"Macam mana nak masuk, depan tu kan titi. Bukannya jambatan!"
"Tak apalah, saya call Fattah!"
"Saya ni tak nak cakap, tapi awak insist nak duduk juga dekat sini. Saya kena cakap jugalah..."
Dahi Rose berkerut.
"Cakap apa?"
"Sini ada ular."
Tindakan refleks. Rose terus memeluk Adib. Adib dengan mudah terus mengangkat Rose, walaupun perempuan tu menjerit-jerit minta dilepaskan.
"Saya lepas awak dekat semak ni baru tahu. Bukan saja ular, katak, biawak, dinosaur semua ada."
Rose Khadeeja kegelian. Fobia binatang amfibia agaknya, fikir Adib.
"Nanti awak cakap saya berat."
"Memang pun!"
"Turun... Turunkan saya."
"Boleh... Boleh. Kat semak tu!"
"Ehhh, janganlah!"
"Tahu takut!"
"Hesy!"
Tiba-tiba Adib mencuit bibirnya tanpa sedar. Kelakar pula apabila teringat-ingat dia mengugut Rose nak campak dalam semak tadi. Tahu pula takut. Ingat pakej, ada sombong, ada bongkak, mesti ada berani. Rupa-rupanya, ada fobia juga!
"Haaa... Ini senyum-senyum apa hal pula? Seronok ke angkat CRK tu?"
"Hesy, aku senyum sebab design aku ni, dah approved! Tak payahlah aku pening-pening kepala! Dahlah pokok tumbang, sekarang tuan pokok tu pula tumbang! Lepas ni, apa pula yang tumbang?"
"Kaulah..."
"Memang pun, tumbang ke katil! Sekarang aku nak balik. Semalaman aku tak tidur tau."
"Tumbang ke katil ke... Atau tumbang ke hati?"
"Merepek."
"Magisnya cinta..."
Magislah sangat!
Adib mengambil beg sandangnya dan bergerak keluar. Mendengar suara Ridzwan mengekek ketawakan dia, Adib hanya menggelengkan kepala. Apalah magisnya cinta? Boleh buat apa? Tak tidur, tak makan sebab angau? Kenapa aku nak macam tu pula, adakah sebab aku angkat minah tu, berkati-kati, berkilo-kilometer hari ni? Elehhh... Kliselah! Adib sekali lagi menggelengkan kepalanya, mengarut.
"Tahanlah sikit."
"Sakit tauuu..."
"Siapa yang nak pakai stiletto pergi ke site? Awak, kan?"
Rose terdiam. Itulah, datang site pakai stiletto. Melentok-lentok nak berjalan. Nak gelak pun ada masa tu. Tak mustahil kalau apa yang aku doakan tadi... boleh jadi kenyataan. Memang jadi kenyataan juga akhirnya. Ambillah ubat!
"So, sekarang saya mungkir janji apa?"
"Time macam ni pun, awak nak tanya juga ke?"
"Yalahhh... Itulah topik sebenar. Tak pernah pun berubah."
"Saya sakit tau ni..."
"Saya pun sakit juga."
"Sakit apa pulaaa?"
"Sakit hati sebab awak cakap sekerat-sekerat, sakit tangan, bahu, kaki sebab angkat awak yang berat!"
"Berat-berat tu jangan sebut-sebut, eh! Awak sebut sekali lagi, terpacak juga stiletto saya ni, di atas kepala awak!"
"Amboi Cik Rose, dalam duk sakit pun, awak masih garang dengan saya. Tak apa... Kali ini, saya bagi awak peluang. Saya simpan soalan saya tu. Bila awak baik nanti, saya tanya awak balik. Saya ni Adib Haiman tau, kalau janji pun saya boleh ingat, apa lagi hutang!"
Rose mencebik bibirnya, tapi menjerit tatkala tayar kereta Adib terlanggar lopak... Kakinya sedikit terhentak.
"Sakitlahhh!!!"
Adib tersengih mengingatkan hal itu, sebaik saja dia membetulkan kerusi, bekas Rose duduk tadi. Haih Rose Khadeeja, macam-macam hal. Tak pasal kereta aku, semerbak bau bunga ros. Baju aku pun berbau ni... Bau bunga ros. Kuat betul perempuan ni pakai minyak wangi... Tahulah Rose! Tak boleh jadi, kena singgah kedai cuci kereta. Nanti ibu masuk kereta aku, tak pasal... bertanya yang bukan-bukan. Adib membebel-bebel. Ingatkan dah boleh balik, nak tidur... Tak pasal, kena singgah Petronas basuh kereta dulu!
"Cuci, bagi bersih. Bagi hilang semua bau, eh... Letak pewangi."
"Mau apa bau?"
"Lavender ada?"
"Tak ada, bang. Baru habis."
"Apa tinggal? Lemon?"
"Tinggal pewangi ros saja, bang!"
Ceh!
Kalau semua tak ada, kenapa tanya nak pewangi apa! Apa hal... Rose ada di mana-mana ni? Magis betul! Eh, pelik betul. Adib mencebik.
"Mau ka?"
"Ohhh, tak naklah. Itu kalau mau, boleh mati wooo..."
"Ros tak ada duri maaa..."
"Ada... Ada. Rose Khadeeja."
"Haaa?"
"Tak ada apa. Kasi bersih. Vakum semua. Kalau boleh, vakum bau sekali. Tak mau ada bau bunga ros!"
"Baik... Baik. Ini kasut, saya letak belakang, ya?"
"Kasut apa?"
"Ini kasut tinggi."
Mamat Bangla itu menunjukkan sepasang kasut tumit tinggi berwarna turquoise, milik Rose Khadeeja tadi. Aduh... Kalau aku buang, nanti dia cari macam mana? Mampus nak ganti balik. Tak pasallah kena pi hantar esok ni.
"Kasi simpan bonet."
"Baik, bos."
Haihhh, lepas satu, satulahhh! Rose Khadeeja ni, memang menyusahkan hidup aku betul. Adib mengetap bibirnya, ada juga yang terpacak stiletto di atas kepala.
Bạn đang đọc truyện trên: Truyen3h.Co