Truyen3h.Co

Permata Hati

Bab 8

karyaseni2u

KEMAWATI bercekak pinggang sebaik saja melihat Ziela muncul di depan pintu. Tersengih dengan riak tak bersalah.

"Haih... Ingatkan maghrib esok baru nak sampai," perlinya. Tapi, disambut juga buah tangan yang Ziela hulurkan.

"Sorrylah lambat. Bukan salah kita. Tunggu pak cik sorang tu haaa... Tiba-tiba ada kes pula dah. Jadi, silalah marah dia," cebik Ziela pada suaminya.

"Kata orang..." Fandi bersuara sambil mengerling pada isterinya.

"Habis tu, kalau mak cik pula sibuk, suami ni pun terbiar aje. Kesunyian, kesepian... Tiada siapa yang sudi memahami..."

"Tu dia..." Ziela tergelak melihatkan wajah yang sengaja dimuramkan.

"Apapun, sebab kau orang dah lambat, nampak gaya kena denda ni," sampuk Lokman. Dia pandang Fandi yang sedang tayang wajah tak bersalah.

"Dah kena denda pula. Denda apa?"

"Basuh pinggan lepas makan."

Mata Fandi terjegil.

"Kalau kau teman, kawah pun aku sudi basuh, Man," guraunya.

Mereka sama-sama ketawa.

"Tapi serius. Minta maaf sangat. Niat tu memanglah nak datang sebelum maghrib seperti yang dirancang tapi itulah... Kita merancang aje. Tuhan tentukan." Tambah Ziela.

Rasa bersalah juga. Sepertinya datang makan aje. Benda semua dah terhidang. Walaupun kenalan lama, tapi kenalah juga hormat tuan rumah.

"Alaaa... Tak kisah dah sebenarnya. Bukannya baru hari ni macam tu. Selalu pun macam ni juga. Yang pentingnya, kau orang kena sampai. Ini dah sampai, kira okeylah. Kalau tak, ada yang merajuk..."

"Siapa?" Kening Ziela naik memandang pada Kemawati.

"Akulah," jawab Sofia yang baru saja keluar dari bilik solat. Kemas berselendang.

"Ha... Itu dah mengaku."

Ziela senyum. Dipaut mesra tubuh Sofia untuk beberapa saat.

"Nasib baiklah anak-anak semua dah besar panjang. Kalau tak, mesti terbiar juga, ya?"

"Amboi... Ada juga yang nak jadi 'jarum' ni. Tak cukup menjahit dekat hospital, nak jahit dalam rumah ni pula..." ujar Ziela dalam senyuman.

"Okey... Okey... Pak cik, mak cik semua dah ada. Peluk-peluk dah... Jomlah mak cik pak cik sekalian. Perut dah lapar ni. Karang, ada yang makan orang karang," usik Aizudin yang sejak tadi hanya memerhati.

"Betul, Din. Kami pun lapar juga. Perut sejak tadi berbunyi. Memang spare untuk makan dekat sini aje ni. Ikut hati nak puasa tujuh hari tujuh malam. Nanti makan sampai puas..."

"Amboi..." Kemawati cubit lengan suaminya. Terus Lokman tersengih sumbing.

"Makan gitu gaya, ikut sangat perangai syaitan. Padahal Tuhan dah cakap, makan ketika lapar berhenti sebelum kenyang. Makan tamak sangat, nak jadi kawan syaitan ke?" perli Kemawati.

"Eh, awak ni..." Hilang kata Lokman dibuatnya.

"Eh, Zoey dengan Lis ni tak sampai lagi ke?" Tiba-tiba rasa lama pula budak berdua ni nak muncul di rumah. Maghrib dah lepas setengah jam dah. Lagi setengah jam nak isyak tapi dua orang budak tu tak muncul lagi.

"Kejap lagi sampailah tu. Baru siap solat gamaknya. Lagipun, laju sangat dengan motor ni, risau saya. Dahlah kereta semua laju-laju. Biarlah dia perlahan, janji selamat." Seriau Sofia bila ingatkan kereta yang berdesup. Lis dan Zoey pula menunggang motosikal.

Andai terjadi apa-apa, dia pasti tak mampu hadapi. Sudahlah dia hanya ada Lis seorang.

"Sebut pasal anak-anak ni, kan... Hati ni rasa lega betul..."

"Kenapa pula?" soal Sofia pada suaminya.

"Yalah... Dia orang tahu tanggungjawab masing-masing. Nak lepas pun tak perlu risau dah. Tahu jaga diri. Jaga solat walaupun apa yang dibuat dan di mana aje berada. Itulah hadiah yang tak ternilai pada seorang lelaki bergelar ayah macam abang ni..."

Lokman angguk kecil. Fandi juga. Setuju dengan kata-kata Aizudin. Yalah, budak-budak sekarang liar lain macam. Syukurlah Lis dan Zoey tak begitu.

"Semua tu, didikan kitalah Din sebagai orang tua. Kan setiap pendidikan itu bermula dari rumah. Kira berbaloikan usaha kita, kan?" ujar Fandi sambil mengusap bahu Aizudin.

"Okey, sampai bila nak sembang? Tadi, perut pak cik mana yang lapar? Karang, perut lapar tu merajuk, baru tau," tegur Kemawati bila melihatkan mereka masih rancak berborak.

"Yalah... Yalah." Jawab Lokman laju.

Isteri dia bukan boleh. Kalau membebel, boleh tahan juga pedih telinga nak mencerna. Nanti, pencernaan pun boleh terganggu.

"Banyak lagi, Sofia?" tanya Ziela sebaik saja berlalu ke dapur bersama Sofia dan Kemawati.

"Dah siap semua. Tunggu nak angkat aje..."

"Wa... Aku ni memang datang sekadar makan. Tak tolong apa pun," Ziela tunjuk wajah segan.

"Betullah tu. Aku suruh datang makan aje..." jawab Sofia pula.

Mereka bertukar senyuman. Sesekali, Sofia menoleh ke depan. Sipi-sipi nampak wajah Aizudin yang sedang tergelak.

Dia senyum. Lelaki itu cinta matinya. Biar apapun terjadi.

Bạn đang đọc truyện trên: Truyen3h.Co